Timeshare, er det så galt som ryktet skal ha det til?
De siste årene har vi med jevne mellomrom lest om personener som er lurt opp i stry av timeshareselgere på Kanariøyene. Salget fungerer slik at du stoppes av en hyggelig person på gaten som gjerne tilbyr deg et gratis skrapelodd, som du selvføgelig vinner på. For å få premien er betingelsen imidlertid at du blir med på en raks omvisningstur på deres timeshareanlegg. Når du først kommer dit er salgspresset så intens at mange føler seg presset og/eller overlumpet til å inngå en svært ugunstig kontrakt.
På bakgrunn av ovenstående er de store reiseselskapene veldig opptatt av å advare de reisende mot alt timesharesalg. Denne advarselen er veldig ofte berettiget men man skal også ha det i bakhodet at timesharesalget er en konkurrent til reiseselskaepenes hoteller.
Anfi Del Mar har til tross for bransjens rykte klart å opprettholde et velfortjent godt rykte. Det er faktisk et av Kanariøyenes aller flotteste ferieanlegg og har ryddige og ordentlige forhold rundt administrasjonen. De har imildertid fått en del kritikk for at det er vanskelig å få solgt andelene igjen for det samme som de er kjøpt for selv om kjøperne har fått intrykk av selgerene om det motsatte. Det må også sies at du betaler svært mye for en andel. Dersom du tar prisen for det som betales for en uke og ganger med 52 uker blir leiligheten urimelig dyr. Til tross for dette velger mange nordmenn å kjøpe andel i anlegget og er svært fornøyd med ordningen. De blir ikke direkte loppet og stortrives på anlegget.
Til slutt vil vi gi deg et lite tips dersom du skal kjøpe andel på Anfi del Mar. Ikke kjøp dette av anleggets egne selger på øye. På samme måte som en ny bil taper mister andelen betydelig verdi i det du går ut av døra med nyervervet andel. Kjøp istedenfor en "brukt" andel på f.eks. finn.no. Du får dem til omtrent halve prisen i forhold til å kjøpe av selger på anlegget, og kan også regne med å få omtrent det samme tilbake dersom du velger å selge den igjen.
Anfi del Mar sett fra sentrum i Arguineguin.